Drs. Elza Muller, Dr. Maaike A. Huijsmans, Prof. dr. Han J.R. Anema
Mijn naam is Elza Muller en ik ben sinds 2012 werkzaam als verzekeringsarts bij UWV. Momenteel werk ik bij Bijzondere Zaken in Amsterdam. Op 1 september 2019 ben ik gestart als promovenda bij het KCVG.
De impact van nieuwe technologieën neemt snel en sterk toe, zowel in ons dagelijks leven als in de gezondheidszorg. eHealth-toepassingen, zoals wearables, apps, beeldbellen en telemonitoring, veranderen de manier waarop zorg en begeleiding worden vormgegeven. Ook binnen de verzekeringsgeneeskunde biedt eHealth kansen om de praktijk verder te verbeteren.
De verzekeringsgeneeskunde en UWV staan voor grote uitdagingen, zoals achterstanden in beoordelingen, complexe wet- en regelgeving, druk op de kwaliteit van beoordelingen en een groot tekort aan artsen. Digitale innovaties (eHealth) kunnen bijdragen aan oplossingen voor deze knelpunten.
Dit onderzoek richt zich op de betekenis en benutting van eHealth voor de claimbeoordeling en re-integratie naar werk binnen de verzekeringsgeneeskunde. De centrale onderzoeksvraag luidt:
Kan de inzet en het gebruik eHealth de uitvoering van de claimbeoordeling en de re-integratietaak van de verzekeringsarts betrouwbaarder en doelmatiger maken?
Daarnaast onderzoeken we in hoeverre eHealth cliënten beter en effectiever kunnen ondersteunen bij hun terugkeer naar werk.
We hebben door middel van een online vragenlijst onderzocht welke behoeften, verwachtingen en ervaren belemmeringen en bevorderende factoren verzekeringsartsen hebben bij het gebruik van eHealth in hun werk. De belangrijkste uitkomsten zijn:
Semigestructureerde interviews: Met experts op het gebied van eHealth en gezondheid hebben we onderzocht welke technologieën beschikbaar en toepasbaar zijn om de claimbeoordeling en re-integratie van cliënten met een arbeidsongeschiktheidsuitkering te verbeteren.
Ontwikkeling eHealth-interventie
Op basis van eerdere studies, onze onderzoeksresultaten en met input van belangrijke stakeholders ontwikkelen we een eHealth-interventie om het dagverhaal van cliënten in kaart te brengen. Dit hulpmiddel is bedoeld als voorbereiding op het spreekuur met de verzekeringsarts.
Cliënten kunnen zelfstandig hun dagverhaal invullen, en daarbij aangeven hoe zwaar ze dit vinden. Dat geeft hen meer inzicht in hun eigen functioneren. Tegelijkertijd biedt dit de arts waardevolle aanvullende informatie in de voorbereiding van het spreekuur en om de belastbaarheid beter te onderbouwen. Dit leidt tot een efficiënter en gerichter spreekuur, met een positieve impact op zowel de kwaliteit van de claimbeoordeling als de communicatie tussen arts en cliënt.
Literatuurstudie: factoren voor implementatie van eHealth-interventies
We voeren momenteel een literatuurstudie uit om de belangrijkste bevorderende en belemmerende factoren voor de implementatie van eHealth-interventies, gericht zijn op het verbeteren van functioneren en participeren in werk, te identificeren.
De verwachting is dat deze studie in de zomer van 2025 wordt afgerond met een wetenschappelijke publicatie.
Ontwikkeling implementatiestrategie en doelstellingen
De uitkomsten van de literatuurstudie worden gebruikt om een implementatiestrategie en bijbehorende doelstellingen te formuleren voor onze eigen eHealth interventie. Dit doen wij met behulp van het Intervention Mapping-protocol.
De verwachting is dat deze studie in de herfst van 2025 wordt afgerond met een wetenschappelijke publicatie.
Haalbaarheidsonderzoek in de praktijk
Na de zomer van 2025 starten we een ‘proof of concept’-studie om de haalbaarheid en effectiviteit van de interventie in de dagelijkse verzekeringsgeneeskundige praktijk te onderzoeken.
Beoogde einddatum promotietraject
De verwachte afronding van het promotietraject is.
Met dit onderzoek willen een eHealth-interventie ontwikkelen om:
"Ben ik in beeld? Het (on)gemak van beeldbellen: ervaringen en adviezen van verzekeringsartsen" van Elza Muller verzekeringsarts en onderzoeker KCVG, 2021.
Tijdens de eerste golf van de COVID-19-pandemie heb ik in het kader van mijn online vragenlijstonderzoek “Attitudes, ervaringen en behoeften van verzekeringsartsen ten aanzien van de toepassing van nieuwe technologieën in de verzekeringsgeneeskunde” heb ik participanten aanvullend gevraagd naar hun mening over klantcontact op afstand. De uitkomsten van dit onderzoek zijn beschreven in het rapport en aangeboden aan UWV.
Email: e.muller1@amsterdamumc.nl
Up date datum: 5-2-2025